بازاریابی عصبی بیشتر در چه حوزه هایی کاربرد دارد؟

بازاریابی عصبی بیشتر در چه حوزه هایی کاربرد دارد؟، هدف بازاریابی عصبی شناخت واکنش افراد نسبت به یک برند یا کمپین است. اما واقعیت این است که همه این شیوه از بازاریابی را اخلاقی نمی‌دانند. یک تحقیق در دانشگاه سکرد هارد آمریکا، با عنوان «بازاریابی عصبی اخلاقی است؟ مصرف‌کنندگان می‌گویند هم بله، می‌گویند خیر» به سوالاتی اساسی درباره این موضوع اشاره کرده است. سوالاتی مانند اینکه:« آیا برندها می‌توانند روی تصمیمات خریداران بیش از حد تاثیر بگذارند؟ آیا بازاریابی عصبی تصمیمات ما را دستکاری می‌کند؟» با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد این سبک از بازاریابی بدانید.

آیا بازاریابی عصبی غیراخلاقی است؟!

حقیقت این است که بازاریابی عصبی به خودی خود غیراخلاقی نیست. با این حال این وظیفه برندها است که استانداردها و اصول اخلاقی را در بالاترین حد خود نگه دارند.

برای مثال برندها به هیچ عنوان نمی‌توانند تبلیغ چیزی زیان‌آور، فریبنده یا غیرقانونی را داشته باشند. علاوه بر آن شما نمی‌توانید روی رفتار خردسالان برای تبدیل آن‌ها به مشتری مطالعه داشته باشید.

بازاریابی عصبی تنها باید به تاثیرگذاری بیشتر تبلیغات کمک کند و نه چیزی بیش از آن. در حال حاضر کمپانی‌های معروفی مثل نتفیلیکس از بازاریابی عصبی برای پیش‌بینی میزان موفقیت سریال‌ها و فیلم‌های ساخته شده توسط خود، استفاده می‌کنند. جالب است که بدانید این پیش‌بینی‌ها با تخمین ۸۴% درست هستند!

بازاریابی عصبی بیشتر در چه حوزه‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

بازاریابی عصبی یک ابزار موثر و مناسب است که در حوزه‌های مختلف بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به بخشی از کاربردهای آن در حوزه‌های مختلف اشاره می‌کنیم:

برندسازی بهینه‌تر

از بازاریابی عصبی برای ارزیابی جایگاه یک برند، ارزیابی میزان موفقیت مزیت‌های رقابتی کسب و کارها، بررسی تصویر و شخصیت کلی شرکت‌ها و موارد این چنینی استفاده می‌شود. همانطور که در طول مقاله نیز اشاره شد، بازاریابی عصبی با توجه به بکارگیری روش‌های خاص و دقیق، با کمترین میزان خطای ممکن در ارزیابی چنین مواردی به ما کمک می‌کند.

بسته‌بندی محصولات

بسته‌بندی محصولات روی تصمیم‌‌گیری مشتریان در هنگام خرید و تجربه کاربران در هنگام استفاده از محصول شما تاثیربسیار زیادی دارد. این تجربه در نهایت روی میزان فروش و موفقیت برند شما تاثیر باورنکردنی‌ای خواهد داشت.

بازاریابی عصبی به ارزیابی میزان کارایی بسته‌بندی شما از نگاه مشتریان، تجربه مصرف و مقایسه بسته‌بندی‌ها و طراحی‌های مختلف کمک بسیار زیادی می‌کند.

تبلیغات موثر

بازاریابی مانند هر حوزه دیگری در دنیا روزانه در حال پیشرفت و دستیابی به نتایج بهتر است. قبل از آنکه امکان استفاده از اینترنت وجود داشته باشد، روش‌های ارزیابی بسیار کمی برای سنجش موفقیت یک تبلیغ یا کمپین وجود داشت.

امروزه با استفاده از بازاریابی عصبی، امکان سنجش میزان موفقیت کمپین‌های مختلف از تبلیغات رادیویی تا دیجیتال، بیش از پیش فراهم شده است.

بهینه سازی بسترهای دیجیتال

درست است که همین حالا هم با ابزارهای متداول امکان ارزیابی عملکرد روش‌های مختلف تبلیغات در دنیای دیجیتال فراهم شده، اما بازاریابی عصبی ارزیابی کیفیت صفحات لندینگ، کارایی صفحات وب و میکرو وب‌ها را بیش از پیش دقیق‌تر می‌کند.

دیگر کاربردهای بازاریابی عصبی

بازاریابی عصبی در هر حوزه‌ای که تصور کنید می‌تواند به ارزیابی و عملکرد بهتر مجموعه‌ها کمک‌رسانی بسیاری داشته باشد. از جمله این حوزه‌ها می‌توان به

  • دنیای سرگرمی (مانند مثال نتفلیکس که برای پیش‌بینی موفقیت سریال‌های خود از این روش استفاده می‌کرد)
  • سیاست
  • طراحی صنعتی
  • معماری
  • فضاهای کاری

اشاره کرد.