آمیخته بازاریابی خدمات (هفت P بازاریابی خدمات)

آمیخته بازاریابی خدمات (هفت P بازاریابی خدمات)، آمیخته بازاریابی یک مدل بازاریابی است که به کمک شما می‌آید تا کسب و کار خود را بهتر بشناسید، مدیریت کنید و سپس به هدف دل‌خواهتان برسید. بازاریابان خدمات معمولاً از آمیخته بازاریابی توسعه یافته که شامل هفت مورد است استفاده می‌کنند. چهار مورد از این هفت مورد در مورد بازاریابی سنتی نیز صدق می‌کند، اما با توجه به پیچیدگی‌های بازاریابی خدمات، سه مورد جدید نیز به آن‌ها اضافه شد. با ما همراه باشید تا به بررسی این 7 مورد بپردازیم.

محصول

در مورد خدمات، محصول شما ناپایدار، ناگسستنی، نامحسوس و ناهمگن است. با توجه به این ویژگی‌ها باید دقت کنید سفارشی‌سازی بیش از حد محصول طبق نظر مشتری، استاندارد بودن آن خدمات را به خطر می‌اندازد و به طور معکوس بر کیفیت آن تاثیر می‌گذارد.

قیمت

قیمت‌گذاری خدمات سخت‌تر از قیمت‌گذاری کالا است. در قیمت‌گذاری کالا می‌توانید به راحتی با در نظر گرفتن هزینه‌های مواد خام و هزینه‌های جانبی مانند کار و هزینه‌های سربار به راحتی آن را محاسبه کنید. اما یک رستوران نه تنها باید هزینه غذا را محاسبه کند بلکه باید قیمت محیط و دیگر هزینه‌های جانبی را نیز در نظر بگیرد. سپس قیمت نهایی برای خدمات را با توجه به حاشیه سود کافی محاسبه کند.

مکان

از آنجا که تحویل خدمات همزمان با تولید آن است و نمی توان آن را ذخیره یا جابجا کرد، موقعیت محصول خدماتی اهمیت بالایی دارد. ارائه دهندگان خدمات باید به این فکر کنند که خدمات در کجا فراهم خواهد شد. بنابراین یک رستوران خوب در یک بازار شلوغ موقعیت مناسب‌تری نسبت به حومه شهر خواهد داشت.

ترویج

خدمات به طور معمولا با سرعت بالایی در ذهن مصرف کننده تکراری می‌شوند و صاحبان کسب و کارهای خدماتی برای رقابت باید بتوانند وجه تمایز خود را ذهن مشتریان پررنگ کنند. بنابراین ارائه دهندگانی که خدمات مشابهی را ارائه می‌کنند، مثل خطوط هوایی یا بانک‌ها و شرکت‌های بیمه، به شدت در تبلیغات خود سرمایه‌گذاری می‌کنند.

نیروی انسانی

نیروی انسانی یک عامل تعیین‌کننده در فرآیند تحویل خدمات هستند، چرا که یک سرویس از فردی که آن را تامین می‌کند، جدایی‌ناپذیر است. در نتیجه یک رستوران به همان اندازه که به خاطر غذایش شناخته می‌شود، به رفتار پرسنل و نیروی انسانی‌اش نیز شناخته می‌شود. در نتیجه، امروزه آموزش خدمات مشتری برای بسیاری از سازمان‌ها از اولویت بالایی برخوردار است.

فرآیند

فرآیند تحویل خدمات برای کسب و کارها و مشتریان بسیار حیاتی است، زیرا تضمین می‌کند که همان استاندارد خدمات به طور مکرر به مشتریان تحویل داده می‌شود. بنابراین، اغلب شرکت‌ها دارای یک نقشه‌راه خدماتی هستند که جزییات فرآیند تحویل خدمات را ارایه می‌دهد.

نمود ظاهری

از آنجا که خدمات در ظاهر نامحسوس هستند، اغلب ارائه دهندگان خدمات تلاش می‌کنند که عناصر ملموسی را در کنار خدمات خود برای تجربه مشتری به کار گیرند. به همین خاطر، سالن‌های آرایشی وجود دارند که به خوبی با مجلات و کاناپه‌های مخمل طراحی شده‌اند، یا رستوران‌ها در طراحی داخلی و تزئینات داخلی خود سرمایه‌گذاری زیادی می‌کنند.