وفاداری مشتری چیست و چه مزایایی دارد؟، وفاداری مشتری و همچنین استراتژیهای حفظ و نگهداشت مشتری در دنیا روز به روز اهمیت پیدا میکند این در حالی است که به این موضوع در ایران چندان اهمیت داده نمیشود. در این مطلب به تعریف وفاداری مشتری و مزایای آن می پردازیم.
وفاداری مشتری چیست؟
تعریف وفاداری مشتری– وفاداری مشتری منعکسکننده تمایل مشتری برای خرید و یا همکاری دوباره با یک نام تجاری است. این اتفاق نتیجه تجربه مشتری، رضایت مشتری و ارزش محصولات یا خدماتی است که مشتری از معامله به دست میآورد.
البته این واضح است که برندها میخواهند با ارائه خدمات بهتر به مشتریان، آنها را تشویق به اشتراک یا خرید مجدد کنند. وفاداری مشتری برای موفقیت برند اهمیت دارد، چرا که مشتریان وفادار میتوانند سریعتر از فروش و بازاریابی به رشد کسبوکار شما کمک کنند.
مزایای وفاداری مشتری
وفاداری مشتری دقیقاً همان چیزی است هر کسبوکاری پس از شروع فعالیت باید به دنبال آن باشد. قطعاً هدف شما از راهاندازی کسبوکار جذب و حفظ مشتریان راضی است که محصولات یا خدمات شما را بخرند. در نتیجه بتوانید به درآمد بیشتر و بیشتری برسید.
وفاداری مشتری چیزی است که همه شرکتها آرزوی آن را دارند. در ادامه مزایای اصلی که وفاداری مشتری برای شما به ارمغان میآورد را توضیح میدهیم.
افزایش سهم کیف پول
سهم کیف پول به مقدار پولی که مشتری برای یک برند خاص خرج میکند در مقایسه با مقداری که برای رقبای آن برند خرج میکند، اشاره دارد. مشتریانی که تبدیل میشوند و زمان و پول بیشتری را صرف برندهایی میکنند که به آنها وفادار هستند. بهعبارتدیگر اگر مشتری به شما وفادار شود، سهم بیشتری از کیف پول خود برایتان خرج میکند.
ارجاعات بیشتر
مشتریان وفادار با برندهای موردعلاقه خود، مبادله و خریدوفروش بیشتری انجام میدهند، بیشتر هزینه میکنند و در مورد تجربههای خوب خود با خانواده و دوستان صحبت میکنند. بازاریابی دهان به دهان در به دست آوردن مشتریان جدید مؤثرتر از محتوای برند و تبلیغات، است. در واقع، مشتریانی که آهسته آهسته به مشتریان وفادار تبدیل میشوند، بیش از میانگین بهدستآمده برای برند شما هزینه میکنند. در ایالاتمتحده ۴۰ درصد از درآمد خرید آنلاین، از مشتریان تکراری حاصل میشود که فقط ۸ درصد بازدیدکنندگان سایت را تشکیل میدهند.
افزایش اعتماد
وفاداری مشتری باعث ایجاد حس اعتماد قوی بین برند و مشتریان میشود. زمانی که مشتریان تصمیم میگیرند مکرراً به شرکت شما بازگردند، ارزشی که از این رابطه به دست میآورند بیشتر از مزایای بالقوهای است که هر کدام از رقبایتان به آنها میدهند.
ازآنجاییکه ما میدانیم هزینه جذب یک مشتری جدید بیشتر از حفظ مشتری فعلیاست، چشمانداز مشتریان وفادار و فعال برای جذب مشتریان جدید، صرفاً به کمک تبلیغ نام برند، کار مدیران بازاریابی، فروش و موفقیت مشتری را آسان میکند.
اما شما چه طور این را انجام میدهید؟ چگونه مشتریان خوشحال و راضی را به مبلغ برند وفادار تبدیل میکنید؟ چگونه از بررسی نظران مشتریان در زیر محصول، توییتهای درخشان و حتی اینستاگرام برای رشد برند خود استفاده میکنید؟