مزایا، چالش ها و ریسک های SaaS، سیستمهای Software-as-a-Service (یا SaaS)، به دلیل دسترسی گسترده به اینترنت مطرح شدهاند. این سیستمها، راهی برای ارائهی نرمافزار در فضای اینترنتی را فراهم میکنند. اما این سیستم ها هم همانند سایر سیستم ها دارای مزایا، چالش ها و ریسک هایی هستند که در این مطلب به آنها پرداخته شده است.
مزایای SaaS
نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) نیاز سازمانها به نصب و اجرای اپلیکیشنها بر روی رایانه یا در مراکز دادهها را برطرف میکند. این امر هزینه خرید، تهیه و نگهداری سختافزار، مجوز و فرایندهای نصب و پشتیبانی نرمافزار را حذف میکند.
مزایای دیگر مدل SaaS عبارتاند از:
پرداختهای انعطافپذیر
بهجای خرید نرمافزار برای نصب یا سختافزار اضافی برای پشتیبانی از آن، میتوانید از SaaS استفاده کنید. هزینه عملیاتی مکرر به بسیاری از مشاغل اجازه میدهد بودجهبندی بهتر و قابل پیشبینیتری را اعمال کنند. کاربران همچنین میتوانند پیشنهادهای SaaS را در هر زمان متوقف و پرداخت هزینه را متوقف کنند.
استفاده مقیاسپذیر
سرویسهای ابری مانند SaaS مقیاسپذیری عمودی بالایی را ارائه میدهند که به مشتریان این امکان را میدهد تا تعداد خدمات و ویژگیها را بر اساس نیازهایشان تعیین کنند.
بهروزرسانیهای خودکار
بهروزرسانی و مدیریت ترمیم سیستمهای سرویسهای مبتنی بر SaaS، کاملا اتوماتیک و توسط ارائه دهنده انجام میشوند. این امر بار کاری کارکنان IT داخلی را کاهش میدهد.
دسترسی و ماندگاری
از آنجا که فروشندگان SaaS اپلیکیشنها را از طریق اینترنت ارائه میدهند، کاربران میتوانند از هر دستگاه و مکان مجهز به اینترنت به آنها دسترسی داشته باشند.
سفارشیسازی
اپلیکیشنهای SaaS اغلب قابل تنظیم هستند و میتوانند با سایر اپلیکیشنهای تجاری همگامسازی شوند؛ بهویژه با اپلیکیشنهایی که معتبرترین ارائهدهندگان دنیا ارائه میکنند.
چالشها و ریسکهای SaaS
طبیعتا نرمافزارهای مبتنی بر SaaS ریسکها و چالشهای بالقوهای را نیز به همراه دارند. با تهیه نرمافزار باید فرایند اجرای سیستم، بررسی، پیگیری و امنیت آن را به فروشندگان خارجی بسپارید و به آنها اعتماد کنید.
- مسائل خارج از کنترل مشتری: مشکلات زمانی پیش میآیند که ارائهدهندگان دچار اختلال در خدمات شوند، تغییرات ناخواستهای را در پیشنهاد خدمات اعمال کنند یا رخنه امنیتی را تجربه کنند. همه اینها میتواند بر توانایی مشتریان در استفاده از SaaS تأثیر بگذارد. برای کاهش فعالانه این مسائل، مشتریان باید SLA ارائه دهنده نرمافزارهای مبتنی بر SaaS خود را درک کرده و از اجرای آن اطمینان حاصل کنند.
- عدم کنترل نسخه سازی: اگر ارائه دهنده نسخه جدیدی از یک اپلیکیشن را به کار گیرد، همه مشتریان مجبورند تا از نسخهی جدید استفاده کنند. این مسئله زمان و منابع اضافی برای آموزش را به دنبال خواهد داشت.
- مشکل در تعویض فروشندگان: تعویض فروشندگان در تمامی سیستمهای خدمات ابری، مشکل است. تغییر فروشندگان، باعث میشود تا حجم زیادی از دادهها را بین دو سیستم منتقل کنید. علاوه بر این برخی از فروشندگان از فناوریها و انواع دادههای اختصاصی استفاده میکنند که میتواند انتقال دادههای مشتری بین ارائهدهندگان مختلف ابری را پیچیدهتر کند.