آشنایی با انواع وفاداری مشتری، وقتی صحبت از وفاداری مشتریان میشود، ما میتوانیم انواع وفاداری را نام ببریم. بهطورکلی وفاداری ازنظر مشتری را به 7 دسته تقسیم میکنیم که هر دسته ویژگیهای منحصربهفرد خود را دارد و به شما کمک میکند که بر اساس این ویژگیها سنجش وفاداری مشتریان خود را تکمیل کنید.
انواع وفاداری مشتری
مشتریان راضی
مشتریهایی که میتوان آنها را خوشحال نامید. این دسته از مشتریان وفادار هیچ شکایتی از محصول یا خدمت شما ندارند و درواقع شیفته محصول یا خدمت شما هستند.
مشتریان وفادار به قیمت
وفادار ماندن مشتریان در این گروه به خاطر قیمتی هست که شما روی کالا یا خدمت خودتان گذاشتهاید. اگر قیمت بهتری پیدا کنند به سمت رقیب شما میروند.
وفاداران به برنامه وفاداری
این دسته مشتریان به برنامههای وفاداری مشتریان و پیشنهادهای شما وفادار هستند؛ همه تخفیفها، پیشنهادها و هر مزیتی که با عضویت فعال مشتری در یک برنامه در اختیار آنها قرار میگیرد.
وفاداران به راحتی
این مشتریان از شما خرید میکنند زیرا خرید راحت است. برای مثال، ممکن است به این دلیل باشد که فروشگاه یا کسبوکار شما در موقعیت مناسبی قرار دارد. این مشتریان معمولاً به قیمت حساس نیستند. راحتی اولویت آنهاست و حتی بدشان نمیآید که برای آن هزینه بیشتری بپردازند.
وفاداران به فواید
همانند آن دسته از مشتریانی که به برنامههای شما وفادار هستند، این دسته هم به دنبال منافع خودشان هستند. آنها بهندرت خرید میکنند و بهندرت در تجارت شما ظاهر میشوند.
وفاداری فقط به خاطر وفاداری
این مشتریان با شما میمانند، زیرا دردسر کمتری دارد. حتی ممکن است برند، محصول یا خدمت شما را دوست نداشته باشند، اما شما را انتخاب میکنند چراکه زحمت کمتری دارد.
مشتریان وفادار واقعی
این مشتریان وفادار به برند، محصولات، خدمات و همهچیزهایی که شما باید ارائه دهید هستند. آنها خریدهای مکرر انجام میدهند و سهم قابلتوجهی در درآمد کسبوکار شما دارند.
آنها در مورد تجربیات عالی خود برای شما تبلیغ میکنند و حتی مشتریان جدیدی را برای شما جذب میکنند. اینها کسانی هستند که برنامه وفاداری شما را سرپا نگه میدارند.
نکته: یک نوع از وفاداری مشتریان هم وجود دارد که وفاداری به برند نامیده میشود. این نوع وفاداری مشتریان ناشی از شهرت برند، تجربه مشتری یا شناختی است که مشتریان از برند به دست می آورند. در این حالت مشتریها ممکن است به همه محصولات شما یا تنها به بعضی از آنها وفادار بمانند. برای نمونه برند اپل که بیشترین وفاداری را در بین محصولات الکترونیک به خود اختصاص داده است. هر بار که اپل یکی از محصولات آیفون خود را به بازار عرضه می کند با استقبال گسترده مشتریان روبرو می شود. در حالی که محصول قبلی هم آیفون هست! بررسی ها نشان داده که وفاداری برند اپل در سه سال گذشته حدود 90 درصد بوده است.